אינקדס תגיות | ראשי | איך זה עובד? | הוסף תגית חדשה | קידום תגיות אינדקס אתרים

אינדקס אתרים

מבוסס תגיות
על עיצוב ואמנות   |   מאמרים, כתבות, ידיעות, סקרים, חדשות, מדיה, הכל... על עיצוב ואמנות
פיסול - כישרון מולד או יכולת נרכשת?

"יש לי כישרון, אבל אין לי טכניקה. אני צריך ללמוד"
צעירים וצעירות רבים אשר ניסו כוחם בפיסול מגיעים עם אמירה זו לבית הספר, אל ה"רוסים", שלמדו "טכניקות" בבתי הספר ה"קלאסיים".

או-קי. ננסה. ניקח פטיש ואזמל. אזמל ביד שמאל, פטיש ביד ימין, ונתחיל להלום באבן. בתוך חודש או חודשיים נתחיל להכיר את הטכניקה. אבל - האם ציירנו או פיסלנו קודם את מה שאנחנו רוצים מהאבן?

"רישום? זה לא הצד החזק שלי"

או-קי. אז אפשר לפסל סקיצה. על איזה דימוי אנחנו מדברים? שמח? עצוב? איזו מן קומפוזיציה זאת תהייה?

"קומפוזיציה? למה אתה מתכוון?"

איך העבודה תראה? בדומה ל"מייקל- אנג'לו" או למור? אולי בהשראת מאיול? או ג'יאקומטי?

"לא! זה יהיה מקורי! מה שבא מהבטן!"

אז לך עם זה עד הסוף...ונראה...
טוב, עכשיו ברצינות:

לרוב אנחנו משווים מהירות תגובה לכישרון, משהו שקורה בקלות. אבל הצבענו אז רק על כך שה"ספורטאי" המסוים הזה בנוי לריצות קצרות. אלא, שגם במרתון יש אלופים: זהו סוג של כישרון אחר. באיטיות ובעומק יש איכות לא פחותה. לעיתים מגלים כישרון של תלמיד אחרי שנים של עבודה.
תולדות האמנות מגלים לנו שמעטים הם האמנים אשר הכישרון שלהם בלבד, ללא לימודים כלל, הביאו אותם להישגים גדולים; גאונים, שאינם מלמדים על הכלל. עולם האמנות לא יכול להתקיים רק על הגאונים שלו: הישגיהם מבוססים על שקיעה של עשרות אלפי שנים של תרבות ושל עשייה אמנותית עתיקת יומין בכל הרמות. הרוב המוחלט של האמנים הבונים את עולם האמנות זקוק ללימוד מעמיק כדי להגיע לתוצאות ראויות לציון, ל"אמנות".

אני לא אפנה עם דלקת ראות לרופא שיניים, ולא אבקש מבונה כנורות לתכנן עבורי גשר. לכל מקצוע הידע והכלים הייחודיים לו, ולכל איש מקצוע מוטלת אחריות על איכות חיינו בתחום מלאכתו. גם לפסל יש אחריות כלפי התרבות בתוכה הוא יוצר. לכן נכון לצפות ממנו ללמוד את מקצועו ביסודיות. כיצד?

בעיני יש שני סוגים של מורים: ראשון - הטבע עצמו, ואחריו שלושים אלף שנים של תולדות האמנות ומורים שתרגמו - כל אחד בדרכו - את הטבע.

מטרת המורה, כפי שאני רואה זאת, היא לעזור לתלמיד לרכוש שפה ולשלוט בה בכל הרמות - הטכנית, המערכתית והעל-מערכתית. כלומר, להבין מה מקומה של השפה הפלסטית בין השפות האמנותיות האחרות וללמוד להביע רגשות באמצעותה. הביטוי האישי יהיה בלתי מודע וגם בלתי נמנע, אם ידע המורה לכבד את נפשו של התלמיד. על כך נרחיב בהמשך.

שאלנו מה ניתן ללמד.

לימוד הטכנולוגיה הוא חשוב מעין כמוהו והוא הקל ביותר מבין תחומי הלימוד. אך לא כמטרה בפני עצמה: הוא משמש שדה התנסות לתלמיד בשיטות עבודה ובחומרים בכדי לנסות את עצמו ואת העדפותיו. היכן הוא מרגיש בבית. במה הוא מתאהב. מה יכול להיות שלו.
חשוב ורצוי ללמוד להשתמש בחומרים ובטכנולוגיות חדשות. אך נאמר ששיטות העבודה בחומרים הבסיסיים של הפיסול - אבן, חומר, עץ, ברזל - הם הבסיס לעבודה בכל חומר עכשווי: יציקת פלסטיק אינה שונה בהרבה מיציקת ברונזה...אלא, פלסטיק מסרטן יותר. ליטוש אינו שונה בהרבה בחומרים שונים, רק הכלים מעט שונים.

אפשר גם אפשר ללמד רישום. כך נוכל לקבע במהירות ולשמר כל רעיון, ולבדוק את הרעיונות לפני שהשקענו בהם זמן ואמצעים.
חשוב ללמוד לפסל סקיצה בחומר רך, כדי להבין את החוקים של התהוות הצורה בחלל.
חשוב גם ללמוד את כללי הקומפוזיציה בעזרתם עבדו האמנים הגדולים, כללים הקיימים מכוח מבנה הגוף שלנו, שדה הראייה שלנו והתחושות שלנו בפני העולם הפיזי שסביבנו.
לכן, עלינו ללמוד אנטומיה ולדעת להשתמש נכון בגוף שלנו, לו יש חלק מרכזי בפיסול. גם אם לעולם לא נפסל פסל פיגורטיבי.

אני אומר לתלמידי - בואו נלמד ליהנות מהמשחק בחומר בכל שלב בעבודה, ולהבדיל את המשחק מהתהליך האנליטי של קבלת ההחלטות.
בואו נלמד לשיר בפיסול שיר, וגם לכתוב רומן. לבנות פלסטיקה קטנה לעומת פסל גדול. אולי כך גם נחדד לעצמנו את המודעות על כך שיש הבדל בין מאמר בעיתון שמתאים להיום, לבין ספרות שתקפה לכל הזמנים. אזי, בואו נלמד לפסל ספרות, לא עיתונות לרגע.
בואו נבין את תפקיד הפיסול באדריכלות. את הקול הרגשי של הפיסול בצד הקול השימושי של הפונקציה והעיצוב.

אולי שאלתם את עצמכם גם מה אי אפשר ללמד.
אני חושב שאי אפשר ללמד אמנות. אני לא יודע מה היא אמנות, אבל אני מאמין שעצמתה ותקפותה לאורך השנים קשורה לביטוי הייחודי והכן של האמן, ואי אפשר ללמד אדם להיות הוא עצמו. מורה יכול ללמד אדם להדמות לו, כי את זה הוא מכיר היטב. והפיתוי, גדול. כשמורה נותן כלים לתלמיד הוא מוותר על השליטה בפנימיותו. לכן, חשוב ורצוי לאמן את הגוף ואת המחשבה, ולעודד התבוננות פנימה. אך אל למורה, בעיני, לנסות לכוון את נפשו של התלמיד. רק לתלמיד עצמו יש זכות לפעול בתוך נפשו הוא.

נדמה לי שחדשנות באמנות היא אשליה, הנובעת מתוך חוסר ידיעה בתולדות האמנות. ההיסטוריה מלמדת אותנו שהאדם חוזר על עצמו ללא הרף, כל העת בגרסה אחרת, כל העת בחזרה לעבר אחר. ובתוך כך יש עושר עצום, בלתי נדלה, של יצירה משובחת.
לכן, אי אפשר ללמד חדשנות. אפשר ואפילו רצוי ללמד את תולדות האמנות ולתת כלים רבים ככל האפשר בכדי שהאדם יכיר מסגרות רבות ויהיה לו ממה לפרוץ אל היצירה האישית שלו. תחושת ההמצאה צריכה להיות רק של התלמיד: זאת הגאווה שלו. אל לנו, המורים, לקחת ממנו את השמחה הזאת, הכוח שבמרד והסיפוק מן ההישג.

ומילה אחרונה על ההכנה ליציאה ל"שוק". אני רוצה להכין את התלמיד ליציאה לשוק העבודה, לא לשוק ההצלחות. "תעשיית המקוריות" אינה מותירה פנאי להתבוננות פנימה. וגם לא לכל אחד מתאים הקצב הרצחני של הריצה אחר "הדבר הבא".

הדרך להיות אמן אינה קלה או מהירה. התוצאה הסופית של תהליך ההוראה, כפי שאני רואה אותו, היא התפתחותו של אמן בעל כבוד למקצוע, כבוד לזולת וכבוד עצמי.



מאת: דוד זונדלוביץ
מייסד "בסיס", בית ספר לפיסול

http://www.basis.org.il/index.php
--------------------------------------------------------------------------------
בית הספר שוכן ב-"הדסה נעורים", ליד בית ינאי. זהו המוסד היחיד בארץ המתמחה בהוראת הפיסול ברמה גבוהה ומציע מסלול מיוחד לצעירים המבקשים להתפתח מקצועית בתחום הפיסול. בסיס נוסד בשנת 1993 על ידי דוד זונדלוביץ' ואליו הצטרפו לאחר זמן קצר פטר שטיבלמן, לאו ריי וקבוצה של אמנים, רובם בוגרי תואר שני אקדמי במקצועות האמנות והוראת האמנות.



ההרשמה לשנת הלימודים 2008-9 מתחילה ב - 1 למרץ 2008.

לפרטים נוספים:
ג'ולי בן נעים
יועצת תקשורת
לוטן תדמיות
03-5667474
052-2211962
Julie@lotan.org.il






מקור המאמר

תגיות מומלצות רוצים לקדם כאן תגית? לחצו כאן >>
דומיינים למכירה  |  עיצוב לוגו  |  ישראל  |  עיצוב אתרים
עוד על עיצוב ואמנות
ציורי קיר   למאמר המלא לחצו כאן >>
פסיפס תמונות - ההסטוריה ואופן ההכנה   למאמר המלא לחצו כאן >>
לא כל גרפיקאי הוא מעצב אתרים   למאמר המלא לחצו כאן >>
עיצוב אתרים עם תמונות   למאמר המלא לחצו כאן >>
שלבים שונים בעיצוב אתרים   למאמר המלא לחצו כאן >>
עיצוב אתר - הדרכה למקצוענים   למאמר המלא לחצו כאן >>
עיצוב והיסטוריה של הויטראז'   למאמר המלא לחצו כאן >>
מה צבע יכול לעשות..למותג   למאמר המלא לחצו כאן >>
צבעים בשימוש הציירים   למאמר המלא לחצו כאן >>
כלי חימר שריפת חימר   למאמר המלא לחצו כאן >>
כרטיסים להצגות, הופעות וקונצרטים   למאמר המלא לחצו כאן >>
קיובייס או פרוטי לופס - יצירת מוסיקה אלקטרונית   למאמר המלא לחצו כאן >>
לעצב את החלון שלך   למאמר המלא לחצו כאן >>
 4612 תגיות באינדקס אתרים מבוסס תגיות הוסף אתרך לאינדקס >>
שירותים (350) בריאות (302) תיירות ונופש (278) חתונות ואירועים (253)
בית וגן (249) קניות וחנויות (212) פנאי ובידור (206) עסקים (195)
אינטרנט (155) מחשבים (152) לימודים (149) אוכל (139)
רכב ותחבורה (131) חוק ומשפט (127) טיפוח ויופי (125) כספים (122)
ספורט (110) עיצוב ואמנות (106) פרסום ושיווק (102) ילדים ותינוקות (96)
בניית אתרים (94) מתנות (93) הריון ולידה (93) נדל"ן (88)
צילום (83) אופנה והלבשה (80) חדשות ואקטואליה (78) בעלי חיים (73)
עבודה (64) אהבה ויחסים (60) אינדקס (55) משפחה (54)
מבוגרים (54) נשים (42) משחקים (42)
הוספת תגית חדשה חינם
הקלידו תגית רצוייה: (מילה או מחרוזת)

בחרו קטגוריית סיווג: (לקישור התגית)
בדקו זמינות של תגית רצויה
תגית: מילת מפתח אחת או צירוף מילים

למה תגיות?
כי תגית מתוך אינדקס תגיות תביא תעבורה נוספת לאתר שלך.

כי אינדקס אתרים של תגיות, משלב גם תכנים בתחומים השונים.

כי תהליך הוספת תגית לאינדקס פשוט, מהיר וללא צורך בהרשמה.

כי אינדקס תגיות מעניק תגית בלעדית עם קישור ישיר לאתרכם.

כי באינדקס אין כפל תגיות וכל תגית תקושר תמיד לאתר אחד.

כי השירות ניתן חינם וללא התחייבות.


הוספת תגית לאינדקס התגיות נעשית בחינם
  הוספת תגית לאינדקס התגיות נעשית בחינם
לחצו כאן להוספת תגית >>
 

מעוניינים לקדם אתרכם בתגיות מומלצות באתר?
  מעוניינים לקדם אתרכם בתגיות מומלצות באתר?
לפרטים נוספים לחצו כאן >>
 

כמה פשוט להוסיף תגית חדשה לאינדקס?
  כמה פשוט להוסיף תגית חדשה לאינדקס?
קראו על איך זה עובד >>
 
ראשי | איך זה עובד? | הוסיפו תגית חדשה | קידום תגיות | פנו אלינו
כל הזכויות שמורות © תגיות אינדקס אתרים