אינקדס תגיות | ראשי | איך זה עובד? | הוסף תגית חדשה | קידום תגיות אינדקס אתרים

אינדקס אתרים

מבוסס תגיות
על ספורט   |   מאמרים, כתבות, ידיעות, סקרים, חדשות, מדיה, הכל... על ספורט
לרכוב בלי לכאוב: איך מתאימים את האופניים לרוכב

לרכוב בלי לכאוב: איך מתאימים את האופניים לרוכב

רכיבה על אופניים היא אחת מהפעילויות הספורטיביות הידידותיות ביותר לגוף האדם. אז למה היא תמיד נקשרת לכאבי גב, ברכיים, צוואר ועוד? התשובה טמונה בהתאמה נכונה של האופניים לרוכב.

רכיבה על אופניים היא לא פעולה טבעית לגוף האדם, וכשרוכבים בתנוחה לא נכונה או על זוג לא מותאם עלולים לסבול מכאבים ואף מפציעות. זה יכול להתבטא בכאבים קלים בזמן הרכיבה שנעלמים אחריה, ליצור בעיות עצביות מקומיות ואפילו בעיות אורתופדיות של ממש. את כל אלה ניתן למנוע על ידי כיוון נכון של תנוחת הרכיבה והתאמת האופניים לרוכב.

התאמת האופניים וכיוון תנוחת הרכיבה מתחשבים בכמה גורמים: עברו של הרוכב מבחינה פיזיולוגית, בעיות כרוניות או אקוטיות שהוא סובל מהן, עומס האימונים, סגנון הרכיבה ונתונים נוספים.

כשמתחילים לרכוב על אופניים, אם זה למטרת העלאת הכושר או באופן חובבני בלבד, צריך לתת את הדעת למדדים רבים. רוכב שחפץ בכך יוכל למצוא חומר רב על הנושא באינטרנט, ואפילו בעברית. הוא אף יוכל לכוון את אופניו אחרי שהכניס את הנתונים הפיזיולוגיים שלו (גובה, רוחב כתפיים וכו?.('? אבל למרות שהאתרים האלה מספקים מידע מהימן, הם לא מהווים תחליף לבעל מקצוע, שבוחן את הרוכב בזמן אמת ומכניס לשיקול פרמטרים נוספים מעבר לאלה הפיזיולוגיים.

במקרה של רוכב שרכב תקופה ארוכה בתנוחה לא נכונה ניתן להניח שנוצר אצלו נזק גדול יותר. כאן נדרשת עינו המקצועית של רופא או של פיזיותרפיסט כדי לאבחן את הבעיה ואף להתגבר עליה, אך התאמת האופניים ותנוחת הרכיבה תמנע הישנות של הבעיה.

אז אם אתם עומדים לפני רכישה של זוג אופניים חדש או שברצונכם להחליף את האופניים שברשותכם, עצתי לכם: השתמשו בשירות המדידה של החנות שבה אתם רוכשים את האופניים כדי לקבל הכוונה לגבי מידת השלדה הרצויה לכם.

אם אתם רציניים יותר, פנו למומחה בתחום כדי שיקבע את המידה המתאימה. זכרו שיש פרמטרים רבים שניתנים לשינוי כדי להתאים את תנוחת הרכיבה הרצויה, אך הבסיס לכל השינויים האלה חייב להיות שלדה במידה שמתאימה לכם ולסגנון רכיבתכם. התאמת תנוחת רכיבה נכונה תמנע פציעות מיותרות וכואבות ותגרום לכם הנאה גדולה יותר מהספורט הנפלא של רכיבה על אופניים.

הנה כמה שאלות שכיחות בנושא:

האם רכיבה על אופניים בריאה לגופנו או מזיקה כפי שלרוב חושבים?

רכיבה על אופניים היא אחד מענפי הספורט היותר בריאים. בהשוואה לענפי ספורט אחרים כמו ריצה או הליכה, שכרוכים בזעזוע של מערכת השלד, ברכיבה ישנו עומס מופחת על המפרקים שנושאים את משקל גופנו. לפיכך הסיכוי לפציעה במפרקים האלה נמוך יותר, ולכן רכיבה מומלצת לסובלים מבעיות ברכיים, קרסוליים וכו?.'?

אני סובל מכאבי ברכיים ברכיבה. מה ניתן לעשות?
אמנם בזמן הרכיבה העומס שמופעל על הברך הוא קטן בהרבה לעומת העומס בריצה, אך עדיין יש לקחת בחשבון את העובדה שבמהלך הדיווש הרגל מסתובבת בממוצע של 90 סיבובים לדקה (סל"ד?,(? וברכיבה של שעה נגיע לכ??5,400? סיבובים שבהם הברכיים מתכופפות. לכן כל ליקוי שקיים, קטן ככל שיהיה, יכול לבוא לידי ביטוי, ואז נקבל מצב שבו מפרק הברך נשחק לאט לאט.

עקב מיקום הברך בין האגן לכף הרגל מופעלים עליה עומסים משני הכיוונים. כתוצאה מכך יגיעו רוב הבעיות דווקא מהמקומות האלה, ולכן חשוב לאתר אותן במועד ולטפל בהן. הפתרונות מתבטאים לרוב בשינוי מנח כף הרגל על הפדל (במקרה של פדל 'קליפלס' נשנה את מיקום הקליט?,(? בשינוי אורך זרועות הפדל ומרחקם מהציר וכן בהחלפת אוכף או שינוי מיקומו כך שיתאים למבנה האגן.

האם זה נכון שרכיבה על אופניים גורמת לבעיות באיברי המין?

אחת התלונות הנפוצות בקרב רוכבי האופניים היא על 'הירדמות' או נימול באזור המפשעה. בדרך כלל אחרי הרכיבה התחושה תחזור והכאבים ייעלמו בתוך כמה שעות, אך לעיתים הכאבים חולפים רק אחרי זמן רב. המצב הזה לא תקין ויש להימנע ממנו.

מקורה של הבעיה הוא במיקום של האגן על האוכף. כשההתאמה בין האגן לאוכף לקויה, יש לחץ מוגבר על עורק ו/או על עצב הפודנדל שעוברים מתחת לאגן ומספקים דם ועצבוב לאזור המפשעה ואיברי המין. הצומת הבעייתי הוא היציאה מהאגן, שם הם חשופים ללחץ מוגבר ובעקבותיו לירידה באספקת הדם לאזור וירידה בתחושה שמתבטאת בנימול ובהירדמות.

כדי לשפר את ההתאמה בין האגן לאוכף יש להקפיד לרכוב עם אוכף שמכוון מקביל לרצפה ללא הטיות, להתאים את רוחב האוכף לרוחב האגן (היום לרוב החברות המובילות ישנם אוכפים בעלי רוחב משתנה?,(? להימנע מרכיבה כשהכידון גבוה יותר מהאוכף ולוודא שגובה האוכף מותאם גם הוא לאורך רגליו של הרוכב. היום ניתן למצוא אוכפים בעלי חריץ שנועד להוריד עומס מאזור היציאה של כלי הדם והעצבים באגן ובכך להפחית את הכאבים באזור. יש רוכבים שמדווחים על הקלה בתופעה אחרי שעברו לרכוב עם האוכפים האלה.

עם זאת, גם אם נתאים את תנוחת הרכיבה והאוכף במאה אחוז אבל לא נקום מהאוכף כמה פעמים במהלך הרכיבה כדי לשחרר מעט את הלחץ, התופעות האלה עדיין עלולות להופיע.

כאבי גב תחתון הם נחלת העולם המערבי היום, האם רכיבה על אופניים יכולה לשפר את המצב?
רבות נכתב כבר על כך שפעילותנו היומיומית מוגבלת בדרך כלל לישיבה מול מסך הטלוויזיה או המחשב. הפתרון שמוצע הוא פעילות ספורטיבית ממוקדת מטרה, שנועדה לחזק את נקודות החולשה שלנו שגורמות או תורמות לכאבי הגב התחתון. בין הפעילויות המוכרות אפשר למנות פילאטיס, יוגה, פלדנקרייז ועוד. אבל בשנים האחרונות מתחזקת הסברה שרכיבה על אופניים בתנוחה נכונה יכולה לשפר את תפקוד חגורת הבטן והגב ולהקל את כאבי הגב התחתון.

אחת הסיבות לכאבי הגב היא חוסר תנועתיות של חוליות הגב התחתון בעיקר ?,L4 L5 S1)? שם גם מתרחשות רוב פריצות הדיסק?.(? בזמן הרכיבה ישנה תנועתיות של הגב כולו, אך גם ישנם זעזועים רבים שמגיעים מהקרקע ומטפסים מעלה לאורך הגוף ועמוד השדרה. רוכבים רבים בעלי בעיות גב תחתון מדווחים שדווקא אחרי רכיבות שטח ישנה הקלה גדולה בכאבי הגב. ההקלה יכולה להימשך שעות, ומורגש גם שיפור בטווח הארוך.



דוד רזניק הוא מאמן בנבחרת ישראל באופניים ומומחה התאמת אופניים לרוכב ובכיוון תנוחת רכיבה נכונה במרכז הרפואי Medix : מרכז אורתופדיה, פיזיותרפיה ורפואת ספורט המתקדם בארץ.


מרכז מדיקס הינו מרכז אורתופדיה מתקדמת, רפואת ספורט ומכון פיזיותרפיה, הגדול והמתקדם ביותר בישראל.
במדיקס מיטב המומחים אשר מציעים את השירותים הבאים ורבים נוספים: בדיקות מאמץ, פסיכולוג ספורט, התאמת אופניים, יעוץ תזונה ודיאטה.





מקור המאמר

תגיות מומלצות רוצים לקדם כאן תגית? לחצו כאן >>
דומיינים למכירה  |  עיצוב לוגו  |  ישראל  |  עיצוב אתרים
עוד על ספורט
שלב היסודות ולימוד השחייה   למאמר המלא לחצו כאן >>
להיות אדם - או - איך אמנות הלחימה תעזור לילד שלך להגשים את עצמו   למאמר המלא לחצו כאן >>
סוגרים את ההר - מאבקן של הרשויות ביצירתה של תרבות ספורט ומסורת ספורטיבית במדינת ישראל   למאמר המלא לחצו כאן >>
האם אתם מוכנים לצה"ל?   למאמר המלא לחצו כאן >>
10 סיבות נפלאות להתחיל לרוץ   למאמר המלא לחצו כאן >>
תנוחות יוגה   למאמר המלא לחצו כאן >>
אימון כושר אישי, דיאטה, תזונה נכונה   למאמר המלא לחצו כאן >>
 4612 תגיות באינדקס אתרים מבוסס תגיות הוסף אתרך לאינדקס >>
שירותים (350) בריאות (302) תיירות ונופש (278) חתונות ואירועים (253)
בית וגן (249) קניות וחנויות (212) פנאי ובידור (206) עסקים (195)
אינטרנט (155) מחשבים (152) לימודים (149) אוכל (139)
רכב ותחבורה (131) חוק ומשפט (127) טיפוח ויופי (125) כספים (122)
ספורט (110) עיצוב ואמנות (106) פרסום ושיווק (102) ילדים ותינוקות (96)
בניית אתרים (94) מתנות (93) הריון ולידה (93) נדל"ן (88)
צילום (83) אופנה והלבשה (80) חדשות ואקטואליה (78) בעלי חיים (73)
עבודה (64) אהבה ויחסים (60) אינדקס (55) משפחה (54)
מבוגרים (54) נשים (42) משחקים (42)
הוספת תגית חדשה חינם
הקלידו תגית רצוייה: (מילה או מחרוזת)

בחרו קטגוריית סיווג: (לקישור התגית)
בדקו זמינות של תגית רצויה
תגית: מילת מפתח אחת או צירוף מילים

למה תגיות?
כי תגית מתוך אינדקס תגיות תביא תעבורה נוספת לאתר שלך.

כי אינדקס אתרים של תגיות, משלב גם תכנים בתחומים השונים.

כי תהליך הוספת תגית לאינדקס פשוט, מהיר וללא צורך בהרשמה.

כי אינדקס תגיות מעניק תגית בלעדית עם קישור ישיר לאתרכם.

כי באינדקס אין כפל תגיות וכל תגית תקושר תמיד לאתר אחד.

כי השירות ניתן חינם וללא התחייבות.


הוספת תגית לאינדקס התגיות נעשית בחינם
  הוספת תגית לאינדקס התגיות נעשית בחינם
לחצו כאן להוספת תגית >>
 

מעוניינים לקדם אתרכם בתגיות מומלצות באתר?
  מעוניינים לקדם אתרכם בתגיות מומלצות באתר?
לפרטים נוספים לחצו כאן >>
 

כמה פשוט להוסיף תגית חדשה לאינדקס?
  כמה פשוט להוסיף תגית חדשה לאינדקס?
קראו על איך זה עובד >>
 
ראשי | איך זה עובד? | הוסיפו תגית חדשה | קידום תגיות | פנו אלינו
כל הזכויות שמורות © תגיות אינדקס אתרים